فروشگاه اینترنتی موزیک گنجینه
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چرا صدا را مَستر می کنیم؟

مسترینگ آخرین پروسه است که شما می توانید صدای قطعه را تغییر دهید و آن را ادیت یا تقویت کنید؛ از آنجایی که مسترینگ آخرین مرحله است به لحاظ ارزیابی صدا بیشترین اهمیت را دارد. اول از همه این که ما می خواهیم موزیک هایمان تا حد ممکن خوب صدا دهند. این یعنی ما به کسی نیاز داریم که بتواند میکسی که انجام داده ایم را به ایده آل ترین حالتش برساند. اینجاست که وظیفه ی مهندس مسترینگ شروع می شود.

برخی از چیزهایی که مهندس مسترینگ باید در نظر داشته باشد از این قرار است:

  • آیا تُن قطعه در بهترین حالت ممکن است؟
  • آیا داینامیک ها و بالانس صدا مناسب است؟
  • آیا لِول ترک به خوبی تنظیم شده است؟
  • آیا قطعی یا ایرادات ناخواسته ی دیگری در صدا وجود دارد؟
  • آیا صدا برای شنوندگان لذت بخش است؟
  • آیا انتظارات شنوندگان را برآورده می کند؟

در دنیای امروز ما به شیوه های مختلفی موسیقی را مصرف می کنیم – آیتونز، CD، صفحات گرامافون، با هدفون، اسپیکر ماشین، سیستم های خانگی. این وظیفه ی مهندس مسترینگ است که موزیک را با دستگاه پخش شنونده تطبیق دهد و تجربه ی شنیداری خوشایندی برای او بسازد – مرحله ای که برای صاحب اثر اهمیت ویژه ای دارد.

 

چرا صدا را مَستر می کنیم؟

 

هدف مسترینگ چیست

ما به عنوان مصرف کننده از محصول نهایی لذت می بریم. کار نهایی خوب صدا می دهد و دلیل آن تخصص مهندس مسترینگ است. در یک آلبوم، مهندس مسترینگ قطعات مختلف را به لحاظ صوتی انسجام می دهد. به ترتیب قرارگیری قطعات در آلبوم به شکلی انجام می شود که مود هر قطعه بهتر ابراز شود. این کار باعث می شود هر قطعه هم خودش در جای درستی شنیده شود و هم ترکی که بعد از آن پلی می شود حس درستی را القا کند. در مسترینگ صدا تقویت می شود و عمق، گرما و حجم بیشتری می گیرد. مهندس مسترینگ با استفاده از خلاقیت و ابزارهایی که دارد صدای قطعات را بهبود می دهد؛ او بخش هایی از قطعات را بالا و بخش هایی دیگر را پایین می آورد و به این ترتیب داینامیک رنج را کاهش می دهد تا صدایی نهایی کار بلندتر و واضح تر شود. با این حال مهندس مسترینگ تنها تا حدی می تواند کیفیت کار را ارتقا دهد و میکس را به ایده آل ترین حالتش برساند.

 

 

مهندس مسترینگ قادر به انجام چه کارهایی هست و چه کارهایی را نمی تواند انجام دهد

در پروسه ی مسترینگ قرار نیست همه ی صداها روشن تر و بلندتر شوند. هدف مسترینگ این است که صدا را برای فرمت پخش مورد نظر در بهینه ترین حالت قرار دهد و همچنین کاری کند که صدا مناسب استایل قطعه باشد. با کمی پولیش کردن و تقویت صدا، پروسه ی مسترینگ کیفیت صدا را به بالاترین حالت می رساند.

اگرچه مهندس مسترینگ می تواند تغییرات کوچکی در حس بالانس بین سازها انجام دهد، اما اختیارات او گستردگی پروسه ی میکس را ندارد. این که بخواهید با پروسه ی مسترینگ اشکالات میکس را برطرف کنید کاملا اشتباه است، چرا که استفاده ی بیش از اندازه از کامپرشن و EQ موجب دیستورت شدن و ناواضح شدن صدا می شود.

به خاطر داشته باشید که مسترینگ آخرین مرحله است و در مسترینگ جایی برای این کارها نیست:

  • تغییر گام آهنگ
  • تغییر استایلی که در قطعه وجود دارد
  • اضافه کردن افکت هایی مثل فلنجر به قسمت هایی از آهنگ

اگر قطعه ی موسیقی را مانند یک کیک در نظر بگیرید، مسترینگ خامه ی روی کیک است که در آخر کار به آن اضافه می شود.

 

 

بهترین مکان برای این که بتوانیم کار را با کیفیت حرفه ای مَستر کنیم کجاست؟

تمام افراد به بودجه یا ابزار کافی برای این که بتوانند مَسترهایی با بالاترین استاندارها را داشته باشند دسترسی ندارند. گاهی وقت ها مشکلات فنی و مالی باعث می شوند افراد نتوانند به تجهیزات یا استودیوهای سطح بالا دسترسی داشته باشند. اما مشکلی نیست. اگر می واهید یک دمو بسازید، چیزی که آن را برای دوستانتان پلی کنید یا اگر می خواهید یک مینی آلبوم بسازید که قرار نیست به صورت گسترده ریلیز شود، احتمالا به افراد متخصص برای مسترینگ نیازی نخواهید داشت.

همه ی ما سعی می کنیم در کاری که انجام می دهیم پیشرفت کنیم… پس اطلاعاتمان را افزایش می دهیم و تمرین می کنیم. بهترین راه این است که ببینید بهترین افراد این حوزه چه کاری انجام می دهند.

حتی اگر بهترین اتاق را ندارید، این که بدانید یک اتاق مسترینگ خوب چه شکلی دارد می تواند به شما کمک کند مشکلات اتاق خودتان را شناسایی کنید و آن را بهبود دهید.

  • اتاق ساکتی را انتخاب کنید تا چیزی که می شنوید صدای مستقیم اسپیکرها باشد، نه آلودگی صوتی فضای اتاق.
  • اتاق شما باید به اندازه ای بزرگ باشد که محتوای low-frequency به شکل مناسبی شنیده شوند.
  • شما باید به یک سیستم مانیتورینگ دسترسی داشته باشید که به صدا رنگ ندهد، دیستورشن پایینی داشته باشد و phase accurate باشد.

اگر بتوانید چنین لوکیشنی را آماده کنید، قادر خواهید بود پروسه ی مسترینگ را در خانه انجام دهید. حتما یک هدفون خوب با پاسخگویی بیس مناسب داشته باشید و به موزیک هایی که علاقه دارید و صدای آن ها را به خوبی می شناسید گوش کنید؛ توجه کنید که این موزیک ها در لوکیشن مسترینگ شما چگونه صدا می دهند. داشتن سیستم های مانیتورینگ مختلف به شما رفرنس های مختلفی خواهد داد (مثل اسپیکر کامپیوتر، هدفون، مانیتور استودیویی، اسپیکر ماشین و…). به خاطر داشته باشید که اسپیکرهای مختلف ممکن است بخش هایی از صدا به شکل های مختلفی را اغراق کنند.

 

 

مقایسه ی صدای قبل و پس از مَستر

مقایسه ی صدای کاری که مستر کرده اید با صدای مَستر نشده بخش مهمی از پروسه ی مسترینگ است. تنها راهی که می توانید دقیقا بفهمید تغییراتی که انجام داده اید چه تاثیری روی صدا گذاشته اند این است که حالت قبل از مَستر و بعد از مستر صدا را با ولوم یکسان گوش کنید. پلاگین هایی مانند iZotope Ozone حالتی اختصاصی برای انجام اینگونه مقایسه ها را برای کاربر فراهم کرده اند.

شرکت iZotope یک پلی لیست در اسپاتیفای ایجاد کرده که ترک های رفرنس برای مسترینگ را در آن قرار داده است. این ترک ها کیفیت صدای فوق العاده ای دارند و نمونه های بسیار خوبی برای نمایش داینامیک رنج و پاسخگویی فرکانسی گسترده هستند و ژانرهای مختلفی را شامل می شوند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*